Przekształcenie powierzchni mieszkalnej na biuro to nie tylko możliwość obniżenia kosztów prowadzenia działalności, ale również oszczędność czasu potrzebnego na szukanie odpowiedniego lokalu. To także brak konieczności podpisywania długoterminowych i często skomplikowanych umów najmu. Takie właśnie argumenty często podnoszą przedsiębiorcy stawiający pierwsze kroki na biznesowym rynku. Czy słusznie?
Biuro w domu - czemu tak?
Nie ulega wątpliwości, że rejestracja firmy w domu jest szybka i prosta. Wystarczy złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), w którym wskaże się m.in. adres zamieszkania i adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej i voila! Do obowiązków przedsiębiorcy będącego właścicielem mieszkania lub domu w którym prowadzona będzie działalność jest również opłacanie odpowiedniego podatku od nieruchomości odzwierciedlającego powierzchnię na której prowadzone będzie biuro.
W przypadku najmowania lokalu, przedsiębiorca musi znaleźć właściwy lokal oraz powinien uzyskać pisemną zgodę od najemcy, a ten zaś powinien opłacać podatek we właściwej wysokości.
Alternatywa do pracy w domu
Alternatywą dla świadczenia usług we własnym domu jest najem lub zakup nieruchomości o charakterze zbieżnym z planowaną działalnością. Lokale w Beskidach nie należą do najdroższych zarówno jeżeli rozpatruje się je w kontekście najmu, jak i kupna na własność. Podobnie jak w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu, także i w lokalu przedsiębiorca może ująć w rozrachunkach koszty prowadzenia firmy (koszty używania i utrzymania nieruchomości tj. prąd, ogrzewanie, wodę, wywóz śmieci), z tą różnicą, że w przypadku biura w domu może uwzględnić koszt w wysokości proporcjonalnej do powierzchni mieszkania wykorzystywanej do celów prowadzenia działalności.
Przedsiębiorcy, którzy najmują lub posiadają lokale w Bielsku-Białej i innych miastach Polski, szczególnie cenią sobie swobodę prowadzenia działalności poza miejscem zamieszkania. Praca w domu często jest niedoceniana przez innych domowników, którzy swoim jestestwem mogą niechcący rozpraszać lub nawet przeszkadzać w świadczeniu usług. Drugim najczęściej podnoszonym argumentem za umiejscowieniem siedziby firmy poza własnym M jest kwestia wizerunkowa. Dużo poważniej i profesjonalniej wygląda na wizytówce i w rzeczywistości adres siedziby firmy w znanej i prestiżowej lokalizacji, aniżeli na 3 piętrze budynku mieszkalnego. Odpowiedni wizerunek w biznesie to kwestia, o której warto pamiętać i o którą szczególnie warto dbać.
Generalizując, nowi przedsiębiorcy rozpoczynają podbój rynku od prowadzenia działalności w miejscu zamieszkania. Z przekształceniem powierzchni mieszkalnej na biuro nie wiąże się rozbudowana biurokracja ani ponoszenie jakichkolwiek kosztów (poza wyższym podatkiem od nieruchomości), co stanowi ku temu dodatkową zachętę.
Niemniej jednak w zależności od charakteru działalności gospodarczej niektórzy przedsiębiorcy są zmuszeni do poszukiwania lokalu dopasowanego do ich biznesu (np. gastronomia, hotelarstwo, usługi medyczne). Tu z pomocą może przyjść doświadczona agencja nieruchomości, która pomoże znaleźć odpowiedni lokal w atrakcyjnej cenie oraz która pomoże bezpiecznie sfinalizować transakcję jego kupna-sprzedaży lub najmu całości lub części nieruchomości.