Dziennik budowy jest bardzo ważnym dokumentem urzędowym wymaganym przy każdej budowie. Na bieżąco jest uzupełniany we wszystkie wydarzenia mające miejsce na budowie, a po zakończeniu inwestycji stanowi element dokumentacji powykonawczej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co warto wiedzieć o dzienniku budowy.
Dziennik budowy - co to jest?
Dziennik budowy to urzędowy dokument, w którym zapisuje się przebieg wszelkich robót budowlanych oraz zdarzeń zachodzących na placu budowy. Dokument ten jest ściśle powiązany z posiadaniem decyzji o pozwoleniu na budowę. Za uzyskanie jednego, jak i drugiego jest odpowiedzialny inwestor.
Definicję prawną dziennika budowy znajdziemy w art. 45 ustawy Prawo Budowlane.
Art. 45. Ustawa Prawo Budowlane:
"2. Dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ."
"4. Przed rozpoczęciem robót budowlanych należy dokonać w dzienniku budowy wpisu osób, którym zostało powierzone kierownictwo, nadzór i kontrola techniczna robót budowlanych. Osoby te są obowiązane potwierdzić podpisem przyjęcie powierzonych im funkcji."
Z czego składa się dziennik budowy?
Dziennik budowy składa się z:
- strony tytułowej, na której znajdują się informacje:
- nr dziennika budowy,
- data wydania,
- liczba stron,
- numer i data wydania pozwolenia na budowę,
- dodatkowe informacje, takie jak nazwa i adres inwestycji i inwestora; - strony określające osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne,
- strony przeznaczone do właściwych wpisów określających przebieg robót i zdarzenia zachodzące w ich trakcie,
- oświadczenia kierownika budowy o zgodności obiektu z projektem i przepisami oraz określające zakres ewentualnych odstępstw.
Dziennik budowy w świetle prawa
Obowiązek założenia oraz zasady prowadzania dziennika budowy zostały określone w art. 45 Ustawy Prawo Budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333), a następnie doprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.
Dziennik budowy zakłada się przed rozpoczęciem budowy. Ma on formę książki formatu A4 z podwójnym papierem umożliwiającym tworzenie kopii stron. Można go uzyskać po uiszczeniu odpowiedniej opłaty w organie administracji architektoniczno-budowlanej, który wydał pozwolenie na budowę. Podmiotem składającym wniosek o wydanie takiego dziennika jest inwestor. Właściwy organ administracji budowlanej rejestruje dziennik nadając mu numer i podbija każdą stronę pieczęcią urzędu.
Dziennik powinien być trzymany na terenie, gdzie prowadzone są prace budowlane. W dzienniku wpisów mogą dokonywać wyłącznie osoby wymienione w rozporządzeniu. Są to:
- inwestor,
- projektant,
- kierownik budowy,
- inspektor nadzoru inwestorskiego,
- uprawniony geodeta,
- pracownicy organów uprawnionych do dokonywania kontroli na budowie (§ 9 ust. 1 pkt 7 rozp. MI), w tym między innymi: organ nadzoru budowlanego, organ administracji budowlanej i wojewódzki konserwator zabytków.
Kto prowadzi dziennik budowy?
Za prowadzenie dziennika budowy odpowiedzialny jest kierownik budowy. Zapisuje on w nim wszystkie etapy prac, przerwy oraz zawieszenie budowy. Każdy wpis musi być opatrzony datą i podpisem.
Po zakończeniu budowy, kierownik podpisuje oświadczenie o zgodności obiektu z projektem i przepisami. Taki wpis jest równoznaczny ze zgłoszeniem budowy do odbioru. Dziennik budowy jest ważnym elementem dokumentacji powykonawczej. Kierownik lub inwestor powinien załączyć go do zawiadomienia o zakończeniu robót i wniosku o wydanie zgody na użytkowanie.
Co grozi za brak dziennika budowy?
Za brak prowadzenia dziennika budowy grozi kara grzywny. Mówi o niej art. 93 pkt. 4 Ustawy Prawo Budowlane:
"Kto: (...) przystępuje do budowy lub prowadzi roboty budowlane bez dopełnienia wymagań określonych w art. 41 prace przygotowawcze jako moment rozpoczęcia budowy, ust. 4, art. 42 obowiązki inwestora i kierownika, art. 44 obowiązki inwestora w razie zmian, art. 45 dziennik budowy i tablica informacyjna, podlega karze grzywny."
Grzywna wymieniona w ustawie wynosi od 50 zł do 500 zł.