Mało miejsc parkingowych lub ich brak to duży problem miast. Od lat 80. XX w. liczba pojazdów na drogach zwiększyła się wielokrotnie, a stare bloki i kamienice nie mają przewidzianych ani dostatecznej ilości miejsc postojowych, ani garaży podziemnych. Dla nowych budynków stawianych przez inwestorów wymagania są już jednak inne.
Miejsca postojowe a przepisy prawne
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., nr 75, poz. 690) deweloper powinien zapewnić mieszkańcom budynku wielorodzinnego stanowiska parkingowe, w tym także dla osób niepełnosprawnych. W przepisach tych znajdziemy również informacje o wymiarach miejsc postojowych:
- dla samochodów osobowych jest to: 2,5 m szerokości, 5 m długości (limit standardowy);
- w przypadku miejsc dla niepełnosprawnych szerokość to minimum 3,6 m.
Rozporządzenie nie określa jednak, ile konkretnie miejsc parkingowych być musi, odsyła natomiast do planów zagospodarowania przestrzennego.
Wskaźnik miejsc parkingowych
Plan zagospodarowania przestrzennego właściwy dla danej dzielnicy czy osiedla określa, ile miejsc parkingowych ma przypadać na jedno mieszkanie. Wskaźniki miejsc postojowych mogą różnić się znacząco w poszczególnych miastach, dzielnicach, a nawet osiedlach w jednym mieście. Jest to bowiem kwestia ustalana przez władze miejscowości, zwykle to jednak co najmniej 120 miejsc na 100 mieszkań.
Brak planu zagospodarowania terenu a liczba miejsc postojowych
W sytuacji, gdy na danym terenie nie ma jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego, liczbę miejsc parkingowych określa decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania (tzw. "wuzetka"). Organem wydającym decyzję jest wójt, burmistrz lub prezydent (w zależności od lokalizacji inwestycji), a wniosek o jej wydanie składa się w urzędzie gminy lub urzędzie miasta.
Zakup miejsca postojowego u dewelopera
Zapewnienie odpowiedniej ilości miejsc postojowych to jedno, ale równie ważne jest to, w jaki sposób te miejsca są rozdysponowane. W praktyce stanowiska do parkowania samochodów (wewnętrzne i zewnętrzne) są sprzedawane na różne sposoby. Możemy zapewnić sobie miejsce postojowe na wspólnym parkingu. Wtedy takie miejsce ma status podobny do klatki schodowej, tj. koszt utrzymania parkingu czy garażu ponosi wspólnota. Inny wariant to kupno miejsca w wyodrębnionym jako samodzielny lokal niemieszkalny parkingu (garażu) i w tej sytuacji udział w nim może przez właściciela zostać sprzedany niezależnie od samego mieszkania.