Dlaczego mieszkanie się nie sprzedaje?

Aby znaleźć nabywcę na mieszkanie z rynku wtórnego przeciętnie potrzeba 4-8 miesięcy. Co szósta transakcja kupna-sprzedaży mieszkania w Polsce zakończyła się powodzeniem między 12 a 24 miesiącem. Są jednak i takie nieruchomości, które na nowego właściciela czekają kilka lat. Każdy kto choć raz sprzedawał mieszkanie doskonale wie, że na sukces transakcji wpływ ma wiele czynników. Co zatem głównie sprawia, że mieszkanie się nie sprzedaje?

Cena nieruchomości mieszkalnej

Utarło się powiedzenie, że "jeżeli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze"... i trudno z tym dyskutować. Wciąż u wielu samodzielnych (niekorzystających z pomocy agentów nieruchomości) sprzedawców króluje sentymentalne lub "na oko" wycenianie swojej nieruchomości. To najczęściej prowadzi do nieuzasadnionego zawyżania realnej wartości nieruchomości i tym samym problemów z jego szybką sprzedażą.

Skutecznym rozwiązaniem jest albo skorzystanie z usług profesjonalnej agencji nieruchomości, albo z usługi wyceny nieruchomości dokonywanej przez rzeczoznawcę majątkowego.

Brak ustępstw

Drugim, najczęściej spotykanym elementem niepowodzenia lub wydłużenia czasu sprzedaży nieruchomości jest bierna postawa negocjacyjna. Brak jakichkolwiek ustępstw ze strony sprzedającego często zraża potencjalnego klienta i tym samym przekłada się na rezygnację z nabycia mieszkania.

Zmiana nastawienia właściciela nieruchomości oraz umiejętność wdrożenia do obszaru negocjacji innych elementów np. wyposażenia nieruchomości (mebli, sprzętu RTV AGD), terminu opuszczenia mieszkania tudzież uprzątnięcia lub remontu nieruchomości, a nawet symbolicznego obniżenia ceny, z dużą dozą pewności przyniesie lepszy rezultat niż twarde negocjacje.

Słaba promocja

Brak umiejętności marketingowych i/lub niepełne wykorzystanie możliwości promocji nieruchomości to kolejne główne przyczyny trudności ze sprzedażą mieszkania. Przekładają się na ograniczenie grupy docelowej lub na nieefektywne kierowanie do niej przekazu o chęci sprzedaży danej nieruchomości.

W tym przypadku skuteczne może się okazać powierzenie sprzedaży mieszkania wykwalifikowanemu agentowi. Ten znając lokalny rynek nieruchomości dobierze odpowiednie narzędzia i techniki promocji aby przyspieszyć sprzedaż mieszkania.

Standard mieszkania

Nie bez znaczenia jest również standard nieruchomości. Mieszkania oddane do użytku po 2001 roku, w wyższym standardem, nowocześniejszymi aranżacjami i wykupionymi miejscami w podziemnych parkingach, zwykle charakteryzują się dłuższym czasem potrzebnym na znalezienie odpowiedniego kontrahenta. Kredyty frankowe oraz ponadprzeciętny standard mieszkań sprawiają, że tego typu nieruchomości mieszkalne są często dużo droższe niż mieszkania w stanie deweloperskim nawet z wkalkulowaną kwotą ich urządzenia w przyzwoitym standardzie. To zaś często przekłada się na konieczność konkurowania z deweloperami o atencję nabywców.

Niezwykle często zdarza się także, że właściciel nieruchomości wystawionej na sprzedaż nie dba o jej ogólny wygląd. Zdjęcia są niskiej jakości i często przedstawiają nieuporządkowane pomieszczenia. Nieodosobnionym przypadkiem jest również wszechobecny bałagan i nieprzywiązywanie przez właściciela uwagi do szczegółów (np. zwiędnięte kwiaty w wazonie, nieświeży zapach, pożółkłe firany). W takich przypadkach warto zgłosić się po pomoc do home stagera.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dotosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem