Polskie przepisy podatkowe nie są proste. Potrafią przysporzyć wielu kłopotów, zwłaszcza osobom, które na co dzień nie zajmują się prawem oraz nie zawsze wiedzą, jak to prawo interpretować. Wiele wątpliwości mają więc również właściciele nieruchomości planujący jej sprzedaż. Uporządkujmy informacje i odpowiedzmy sobie na pytania dotyczące opodatkowania sprzedaży nieruchomości.
Kto jest zwolniony z podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości?
Jeżeli sprzedaż nieruchomości nastąpiła po upływie pięciu lat od jej zakupu, to przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego. Należy jednak przy tym uważać, gdyż nie chodzi o lata kalendarzowe. Okres 5 lat nalicza się od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia nieruchomości, a więc jeśli miało to miejsce w lutym 2017, to bez podatku można dane mieszkanie czy dom sprzedać dopiero w roku 2023. Wcześniej ze zwolnienia nie można korzystać, ale w wielu sytuacjach podatnicy mogą zastosować ulgę mieszkaniową.
Na czym polega ulga mieszkaniowa?
Ulga mieszkaniowa to uzyskanie zwolnienia z części lub z całości podatku od sprzedaży nieruchomości w przypadku, gdy dochód z tej sprzedaży przeznaczamy na własne cele mieszkaniowe. Co to oznacza w praktyce? Wystarczy środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania, domu lub działki wykorzystać do zakupienia innego domu, mieszkania czy gruntu. Nie każdy jednak wie, że można również rozumieć to znacznie szerzej. Własne cele mieszkaniowe to także np. zakupienie nieruchomości dla niepełnoletnich dzieci. Jeśli jednak nie zdążymy w czasie 2 lat zakupić nowej nieruchomości, trzeba zapłacić podatek.
Spadek a podatek ze sprzedaży nieruchomości
Osoby otrzymujące spadek nie muszą czekać 5 lat na sprzedaż nieruchomości, by uniknąć płacenia podatku. Obecnie okres 5 lat liczy się dla spadkobierców od wybudowania lub nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, praktycznie więc bardzo często obdarowany nie musi czekać w ogóle. Podobnie jest w przypadku rozwodów i owdowień.
Złożenie zeznania podatkowego
Jeśli sprzedajemy nieruchomość przed upływem okresu pięcioletniego, musimy o tym powiadomić właściwy urząd skarbowy - na formularzu PIT-39. Wysokość wpisywanej kwoty przychodu musi wynikać z konkretnego dokumentu, np. faktury. W kosztach uwzględniamy koszt zakupu nieruchomości, jaki ponieśliśmy przy jej nabywaniu (w przypadku spadku i darowizny tego kosztu nie będzie - wyniesie zero), koszty biura pośrednictwa czy notarialne, a także ewentualne wydatki związane z remontem mieszkania lub domu przed jego sprzedażą.