Zarządca nieruchomości to wyznaczona przez właściciela lub wspólnotę właścicieli osoba, która wykonuje określone zadania związane z obsługą danej nieruchomości. Jakie mogą to być zadania? Za co odpowiada zarządca i do czego jest uprawniony oraz czego robić samodzielnie mu nie wolno? Na te i więcej pytań odpowiadamy poniżej.
Kto może być zarządcą nieruchomości?
Obecnie zarządca nie musi posiadać licencji. Zawód został "uwolniony". Jedynymi prawnymi wymogami stawianymi kandydatom jest niekaralność oraz posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, a także ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Osobę do zarządzania nieruchomością wyznacza oczywiście jej właściciel lub wspólnota, spisując odpowiednią umowę.
Podstawowe obowiązki zarządcy nieruchomości i jego uprawnienia
Do najważniejszych obowiązków zarządzającego nieruchomością jest reprezentowanie właściciela lub wspólnoty na zewnątrz, między innymi w sprawach windykacyjnych czy np. w zakresie umów z różnymi dostawcami usług. Do podstawowych zadań zarządcy nieruchomości należy też prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji nieruchomości, zarówno jeśli chodzi o jej stan techniczny, jak i finansowy. Zarządca prowadzi także ewidencję mieszkańców (meldunków, lokatorów). Powinien także dbać o budynek i jego otoczenie - oczywiście szczegóły te powinny być zawarte w umowie. Do obowiązków zarządcy w przypadku wspólnoty należy też zwoływanie i obsługa zebrań, powiadamianie o tych zebraniach właścicieli mieszkań, opracowywanie umów, zarządzeń , protokołów itd. Rzecz jasna, nie jest to pełen katalog zadań. Zarządzanie nieruchomościami obejmuje bowiem bardzo liczne działania, w zależności od specyfiki danego budynku i jego przeznaczenia.
Obostrzenia dla zarządcy nieruchomości
Bez zgody właściciela lub właścicieli zarządca nie ma prawa do wykonywania samodzielnie czynności przekraczających zwykły zarząd - o czym mowa w ustawie z 4 kwietnia 2019 r. o własności lokali - Dz. U. 2019, poz. 737. Czynnościami, które wymagają uchwały właścicieli lokali, są np.:
- ustalenie wynagrodzenia zarządcy,
- przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
- ustalanie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
- dokonywanie podziałów nieruchomości wspólnej.
Ta lista jest jednak o wiele dłuższa i wykracza również poza to, co wymienione w ustawie. Brać trzeba pod uwagę zapisy w umowach z zarządcą, a także indywidualnie przypadki szczególne.