Millenialsi to aktualnie najliczniejsza grupa osób zainteresowanych nieruchomościami w Polsce. W niniejszym artykule przedstawimy cechy charakterystyczne członków tworzących tę grupę społeczną i wskażemy nieruchomości, którymi są szczególnie zainteresowani.
Millenialsi - definicja
Millenialsi to popularne określenie osób z tzw. pokolenia Y lub pokolenia 2000 (czyli osób urodzonych w latach 1980-2000). Są to zatem osoby, które weszły już w dorosłe życie i w ekonomicznej nomenklaturze stanowią tzw. siłę roboczą, tj. osoby w wieku produkcyjnym, które są w stanie pracować (w tej grupie wyróżniamy osoby czynne i bierne zawodowo). Statystycznie największy odsetek członków tej grupy stanowią osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem, charakteryzujące się dużą aktywnością społeczną i zawodową.
Pokolenie Y na rynku nieruchomości
Każdy rynek nieruchomości różni się od siebie. Nieco inne są więc zainteresowania amerykańskich millenialsów, a nieco inne europejskich. Podobnie zresztą jak innymi względami będą kierować się niemieccy przedstawiciele pokolenia Y, od polskich. Niemniej da się wskazać kilka cech wspólnych dla całej społeczności osób urodzonych do 2000 roku.
Wynajem nad zakup
Millenialsi zdecydowanie chętniej poszukują ofert nieruchomości do wynajęcia, niż ofert nieruchomości na sprzedaż. Nie oznacza to jednak, że nie są zainteresowani zakupem mieszkania czy domu (o czym niżej). Zwykle kierują się wygodą i kwestiami finansowymi - wynajmowane nieruchomości są przeważnie w atrakcyjniejszych lokalizacjach (bliżej centrum miasta), pozwalają zmniejszyć koszty życia (współdzielenie powierzchni mieszkaniowej z innymi osobami) oraz umożliwiają częstą zmianę miejsca zamieszkania (mobilność).
Ograniczony budżet
Millenialsi do 30 roku życia to zwykle osoby, które nie mają niezbędnego w oczach pracodawców doświadczenia, a przez to mają problem z otrzymaniem stałej i dobrze płatnej pracy. To zaś wpływa na ich poziom majątku. W grupie "starszych" millenialsów, czyli tych powyżej 30 lat, są osoby, które poza stałą pracą mają również zdolność kredytową umożliwiającą zakup mieszkania. Ogółem jednak, osoby z pokolenia 2000 charakteryzują się nieposzanowaniem wartości pieniądza, brakiem skłonności do oszczędzania oraz chęcią do posiłkowania się kredytowaniem przy dokonywaniu zakupów.
Własna nieruchomość tak, ale...
Cechą wspólną millenialsów jest chęć posiadania własnej nieruchomości (niekoniecznie szybko), co przedkładają nawet nad małżeństwo czy chęć posiadania potomstwa (info za Bank of America). Potwierdza to nie tylko przesuwający się wiek zawierania małżeństw, ale również zauważalna dominacja tej grupy społecznej w serwisach prezentujących oferty nieruchomości oraz w agencjach nieruchomości.
Rozrzutność wśród polskiego pokolenia Y sprawia, że są oni zainteresowani przede wszystkim:
- mieszkaniami 2-pokojowymi i większymi, zlokalizowanymi w centrach miast i mieszczącymi się w przedziale cenowym 350-500 tysięcy złotych, oraz
- większymi mieszkaniami na obrzeżach miast w cenie nie przekraczającej 150 tysięcy złotych.
"Starsza" część millenialsów traktuje mieszkania na obrzeżach miast zwykle jako inwestycję, podczas gdy "młodsza" ma wizję mieszkania w nieruchomościach w centrum i uprawianie "swobodnego" trybu życia.