Czy zakup nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to dobry pomysł? Często jest to bardzo bezpieczne i korzystne finansowo rozwiązanie. Jakie są jego główne zalety zakupu mieszkania na firmę?
Możliwość amortyzacji
Jednym z podstawowych atutów mieszkania kupionego "na firmę" jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych, to znaczy ujęcia w comiesięcznych kosztach prowadzonej działalności pewnej części wartości nieruchomości. Pozwala to na pokaźne zredukowanie wysokości podatku od dochodów.
Jak możemy obliczyć kwotę miesięcznego odpisu amortyzacyjnego? W tym celu należy wartość początkową mieszkania pomnożyć przez roczną stawkę amortyzacji i podzielić wynik przez dwanaście. Trzeba pamiętać, że wartość początkowa to nie tylko cena samej nieruchomości, ale też inne opłaty, takie jak: koszty remontu, prowizje bankowe, odsetki, opłaty notarialne, sądowe, prowizje dla pośrednika i tak dalej. Wartość początkową można też obliczyć metodą uproszczoną, tj. mnożąc powierzchnię lokalu przez kwotę 988 zł. Z kolei typowa stawka amortyzacji zgodnie z przepisami podatkowymi wynosi odpowiednio:
- dla budynków niemieszkalnych: 2,5%,
- dla budynków mieszkalnych: 1,5%.
Podwyższona stawka amortyzacyjna
Warto pamiętać, że w pewnych sytuacjach możemy szybciej dokonywać odpisów amortyzacyjnych - podwyższając stawkę amortyzacji. Chodzi tu o możliwość ustalenia stawki indywidualnej nawet do 10%. Dla budynków mieszkalnych jest to dopuszczalne, gdy lokal był używany przez poprzedniego właściciela przez minimum 60 miesięcy lub został przez nas ulepszony - przebudowany, zmodernizowany (poniesiono nakłady w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej). W odniesieniu do budynków niemieszkalnych podwyższenie stawki jest możliwe tylko w pierwszym z wymienionych przypadków, samo ulepszenie nie stanowi tutaj podstawy do korzystniejszego naliczania.
Odliczenie podatku VAT
Jeśli kupujemy nowe mieszkanie na rynku pierwotnym niezależnie od tego, czy kupujemy je jako osoba prywatna czy jako firma, musimy zapłacić podatek VAT. Zakup na cele mieszkaniowe to 8% VAT, zaś na cele działalności gospodarczej 23%. Przedsiębiorca może sobie jednak ten podatek odliczyć i w przeciwieństwie do osoby fizycznej "odzyskać" wyłożone pieniądze.
Odsetki z kredytu jako koszt
Jeżeli kupimy mieszkanie na firmę, posiłkując się kredytem bankowym, mamy prawo wliczać w koszty prowadzonej przez nas działalności odsetki od rat, które, zwłaszcza na początku okresu kredytowania, bywają wysokie. Niestety sama spłata kapitału nie jest kosztem podatkowym i tego odliczyć się przy tej okazji nie da.
Zarabianie na wynajmie
Zakupiona na firmę nieruchomość może na siebie zarabiać, mieszkanie może być wynajmowane, a zysk w ten sposób osiągany będzie przychodem z działalności. Należy pamiętać o konieczności wystawienia faktury. Najlepiej wynająć lokal innemu przedsiębiorcy ze stawką 23% VAT. Istnieje również opcja, że wynajmując mieszkanie kupione w ramach działalności gospodarczej, uzyskamy zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu najmu nawet na 10 lat - jeśli koszty odpisów amortyzacyjnych przewyższają wysokości przychodów uzyskanych od wynajmującego.