Co to jest protokół przekazania mieszkania i co powinien zawierać?

Podczas sprzedaży lub wynajęcia lokalu bezwzględnie należy przygotować protokół zdawczo-odbiorczy lokalu. Zobaczmy, czym dokładnie jest ten dokument oraz jakie elementy powinien zawierać. 

Protokół przekazania mieszkania w przypadku wynajmu nieruchomości

Protokół przekazania mieszkania musi być sporządzony w dwóch jednakowych egzemplarzach: jeden dla wynajmującego, a drugi dla najemcy. W jakim celu należy go wykonać? Niestety, na rynku nieruchomości wciąż dochodzi do różnych nadużyć, zarówno ze strony wynajmującego, jak i najemcy. Protokół przekazania mieszkania ma jedno główne zadanie - zabezpieczenie interesów stron umowy. Zdarza się, że najemcy mieszkania po zakończeniu umowy starają się ukryć wyrządzone przez siebie zniszczenia. Próbują przekonać właściciela, że te nie są wyrządzone przez nich, a także, że były już obecne, zanim się wprowadzili. Oczywiście, nie tylko najemcy mogą mieć złe zamiary. Dotyczy to również wynajmujących mieszkanie. Często dochodzi do sytuacji, w której za wszelką cenę chcą zatrzymać dla siebie kaucję. Usiłują przekonać wtedy najemców, że ci dokonali szkód i zniszczeń w lokalu.

Protokół zdawczo-odbiorczy skutecznie udaremnia takie próby oszustw i wyłudzeń. Dzięki niemu, zarówno najemca, jak i wynajmujący wiedzą, w jakim stanie jest mieszkanie w momencie oddania go najemcy. Taki protokół określa również warunki używania mieszkania oraz to, jakie posiada braki i jakie są możliwości ich usunięcia. Spisanie tego typu dokumentu pozwala na bezproblemowe, bezkonfliktowe i jasne zakończenie umowy najmu. Zapisy dotyczące warunków użytkowania lokalu, muszą być oczywiście legalne oraz posiadać poparcie w przepisach prawnych. Na przykład, jeśli chodzi o wyposażenie mieszkania, to najemca po zakończeniu umowy najmu musi zwrócić wynajmowane mieszkanie w stanie niepogorszonym - jest to zgodne z Kodeksem Cywilnym. 

Co musi wchodzić w skład protokołu zdawczo-odbiorczy wynajmowanego mieszkania?

Protokół powinien zawierać spis rzeczy, które wchodzą w skład wyposażenia mieszkania. Muszą znaleźć się w nim informacje takie jak:

  • rodzaj protokołu,
  • data i miejsce podpisania protokołu, 
  • strony najmu - czyli wynajmujący i najemca, ich dane adresowe oraz numer PESEL, 
  • spis stanów liczników na dzień wydania kluczy, 
  • ilość wydawanych najemcom kluczy, 
  • opis instalacji w mieszkaniu, 
  • załącznik w postaci umowy najmu mieszkania, 
  • ilość wydawanych najemcom pilotów, np. do bram, 
  • dokładne wyposażenie mieszkania wraz z jego opisem technicznym, 
  • stan techniczny każdego pomieszczenia w mieszkaniu, np. wygląd ścian i sufitów i podłóg, 
  • dodatkowe elementy wyposażenia lokalu - drzwi, panele, glazura, oświetlenie, okna, rolety, 
  • informacje o kaucji wpłaconej na rzecz wynajmującego, 
  • zdjęcia mieszkania i wyposażenia, na nośniku, np. płycie lub pendrive, 
  • wszelkie uwagi czy zastrzeżenia. 

Protokół przekazania mieszkania w przypadku sprzedaży mieszkania 

Kolejną sytuacją, w której wykonuje się protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania jest sprzedaż lokalu mieszkaniowego. Jego zadanie jest takie samo, jak w przypadku najmu mieszkania - ma on chronić interesy obydwu stron umowy: sprzedawcy oraz nabywcy lokalu. Dokument ten należy przygotować przed zawarciem umowy sprzedaży. Stanowi on bowiem bardzo dobre zabezpieczenie dla kupującego mieszkanie. Podpisany protokół zdawczo-odbiorczy nie pozwala na przykład na dojście do sytuacji, w której sprzedający ustnie obliguje się do pozostawienia wyposażenia lokalu, a następnie nie dotrzymuje obietnicy i nie ponosi z tego powodu żadnych konsekwencji. Gdyby protokołu przekazania mieszkania nie było, wtedy nabywca w przedstawionej sytuacji nie mógłby wnieść żadnych roszczeń, gdyż podpisałby akt notarialny z oświadczeniem o zapoznaniu się ze stanem faktycznym i technicznym mieszkania. 

Co powinno znaleźć się w protokole zdawczo-odbiorczy sprzedawanego mieszkania?

Protokół musi jak najdokładniej opisywać stan i wyposażenie lokalu. Oprócz tego, powinien:

  • zawierać nazwę określającą rodzaj protokołu, datę oraz miejsce podpisania dokumentu, 
  • określać strony umowy - ich dane adresowe oraz numery PESEL, 
  • wskazywać umowę lub akt notarialny dotyczący sprzedaży danej nieruchomości, 
  • precyzyjnie opisywać stan techniczny lokalu oraz sprzętów, które się w nim znajdują, 
  • zawierać liczbę przekazywanych kompletów kluczy, 
  • zawierać spis dokładnych i aktualnych stanów liczników, 
  • zawierać zdjęcia mieszkania i wyposażenia, na nośniku, np. płycie lub pendrive.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dotosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem