Zakup mieszkania krok po kroku

Proces zakupu mieszkania można umownie podzielić na 4 główne etapy. Są to:

  1. Ustalenie budżetu i źródła finansowania
  2. Poszukiwanie mieszkania
  3. Podpisanie umowy kupna lub umowy przedwstępnej
  4. Dopełnienie formalności

Ustalenie budżetu i źródła finansowania

Przed poszukiwaniem mieszkania koniecznym jest ustalenie budżetu w ramach którego planowany jest zakup nieruchomości oraz źródła jego finansowania (gotówka, kredyt). W przypadku decyzji o kredytowaniu zakupu nieruchomości warto zawczasu pomyśleć o zwiększeniu swojej zdolności kredytowej oraz skontaktowaniu się z doradcą, który pomoże w uzyskaniu lepszych warunków kredytu hipotecznego oraz wyjaśni co może stanowić wkład własny.

Poszukiwanie mieszkania

Poszukiwania mieszkania należy rozpocząć od sprecyzowania własnych oczekiwań. Czy ma to być mieszkanie w Bielsku-Białej, czy może w grę wchodzą również mieszkania w Żywcu? Czy ma być to kawalerka, a może mieszkanie o większej powierzchni z kilkoma pokojami i dwoma łazienkami? Czy mieszkanie ma być z rynku pierwotnego, czy z rynku wtórnego? Kwestii do rozstrzygnięcia jest naprawdę bardzo dużo.

Proces poszukiwania powinien obejmować nie tylko zapoznawanie się z treścią ogłoszeń w prasie drukowanej, ale również anonsami na portalach ogłoszeniowych i ofertami na stronach agentów nieruchomości. Dobrą praktyką jest również zlecenie poszukiwania nieruchomości wyspecjalizowanej w tym agencji nieruchomości.

Gdy znajdzie się odpowiednie mieszkanie należy umówić się na spotkanie z jego właścicielem w celu dokonania oględzin stanu technicznego nieruchomości. Na spotkaniu warto poruszyć kwestię stanu prawnego lokalu, poprosić o przedstawienie zaświadczeń o braku zaległości w opłatach i innych obciążeniach (więcej na ten temat w artykule: Jak i gdzie sprawdzić czy nieruchomość nie jest zadłużona?).

Podpisanie umowy kupna lub umowy przedwstępnej

W zależności od wybranej formy finansowania zakupu mieszkania podpisanie umowy będzie przebiegać na dwa sposoby:

  • w przypadku finansowania zakupu z własnych środków, należy spisać umowę kupna-sprzedaży u notariusza.
  • w przypadku posiłkowania się kredytem, koniecznie jest sporządzenie umowy przedwstępnej stanowiącej pewnego rodzaju rezerwacji lokalu mieszkalnego na czas zebrania pełnej kwoty. Zwykle procedury kredytowe trwają kilka miesięcy, dlatego też warto uzgodnić w umowie przedwstępnej możliwość zawarcia umowy kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego po uzyskaniu zgody na kredytowanie. Warto jednak pamiętać o konieczności wcześniejszego dopełnienia formalności względem banku i urzędów.

Dopełnienie formalności

Kiedy instytucja kredytująca da zielone światło na zakup inwestycji, konieczne będzie opłacenie wpisu hipoteki do Księgi Wieczystej i dostarczenie potwierdzenia tej czynności wraz z potwierdzeniem zakupu mieszkania do banku. Dopiero wówczas pożyczkodawca przeleje środki na konto sprzedającego.

Następnie należy zgłosić prawa własności do mieszkania w urzędzie miasta lub gminy, później przepisać na siebie umowy z dostawcami mediów, a w dalszej kolejności w Urzędzie Skarbowym uiścić podatek od ustanowienia hipoteki i czynności cywilno-prawnych.

Dopiero po dopełnieniu powyższych formalności można powiedzieć, że "jest się na swoim".

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dotosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem